2017-10-10

IKEA tar steget in i AR-världen….

 

Det är svårt att översätta begreppet AR, augmented reality, till svenska. “Förstärkt verklighet” är inte så lättförståeligt, men tekniken kan beskrivas som verkligheten med ett visuellt lager data över. Ett bra exempel är Pokemon Go, där man håller upp sin telefon och plötsligt kan se Pikachu, Ash eller något annat litet Pokemon-monster komma springande över gräsmattan.

IKEA kliver nu in i AR-världen genom en ny app, IKEA Place, som gör det möjligt att se hur möblerna ser ut i ditt hem – utan att du behöver kånka dem från varuhuset.

Allt du behöver göra är att ladda ner appen och rikta den mot den delen av rummet där du vill ställa din nya fåtölj, soffa eller säng. Appen lägger in en skalenlig bild på möbeln som visas direkt i din mobilskärm.

Här kan du se hur det funkar:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=80&v=ZDWRl9A1p6s

 

Och Stena Line visar det som inte finns…

Ofta vill man som företag visa saker som inte finns. Det kan till exempel vara en produkt eller tjänst som inte lanserats ännu. Då kan man med fördel göra en animerad film.

Eller som i fallet med Stena Line – som ville skapa insikt hos medarbetarna kring hur viktigt det är att förstå omvärlden, att lägga ihop små bitar av information till en större bild, som i sin tur skapar bättre kundupplevelser.

Då kan lösningen vara en live action film förstärkt med motion graphics:

http://www.oddway.se/case/stena-ab-2/