2018-02-23

Vem vann fighten om tittarna..?

Nyligen gick matchernas match av stapeln i USA; den årliga Superbowl-finalen som ses av runt 100 miljoner amerikaner.

Philadelphia Eagles tog hem pokalen – men vem vann det verkliga slaget, det om utväxling på reklampengarna?

Enligt Sports Illustrated gick de dyraste spottarna på ofattbara 5 miljoner dollar. För att prata svenska pengar så innebär det drygt 1,4 miljoner kronor per sekund….

Och det var bara medieinvesteringen. Traditionellt läggs också väldigt mycket pengar på själva produktionerna, ofta kryddade med amerikanska kändisar och avancerade specialeffekter.

Vilka lyckades då bäst i år?

Enligt USA Todays ”AdMeter” fick den här filmen bäst rating av publiken:

En rad olika mediajättar som Forbes och Adweek har som vanligt gjort sina egna topp-listor där de betygsatt årets bästa filmer.

Och denna film, med Peter Dinklage och Morgan Freeman, rankas av många medier som årets vinnare:

Att Superbowl är en väldigt amerikansk företeelse syns tydligt i reklamfilmerna som ofta bygger på national patriotism.

Därför är denna film, som gör reklam för resmålet Australien och som också anses vara en av årets bästa, rätt unik.

Slutligen – vilken är då den bästa Superbowl-reklamen genom tiderna?

Givetvis är åsikterna delade, men ofta nämns Old Spice-reklam från 2010 eller Volkswagens ”The force” från 2011. Men denna film är många överens om är den första riktiga Superbowl-reklamen och därmed den bästa. Vi kan väl konstatera att det hänt en del på 40 år…