2016-02-29

”5 minuter i hemlöshet” – nominerad i Guldnyckeln

Vi är glada och stolta över att ha blivit nominerade till årets Guldnyckel – kommunikationstävlingen som bedömer insikt, kreativitet och affärsnytta.

Vår nominering gäller kampanjen “5 minuter i hemlöshet” som vi gjorde tillsammans med Dear Friends&Shout för Göteborgs Stadsmission.

I filmen återskapas en verklig situation och miljö som filmades i 360 grader. Därefter bjöd vi in människor att se filmen med sk Oculus Rift-glasögon och de fick berätta om hur de upplevde känslan av hemlöshet.

Vi är sjukt stolta över att filmen nått 500 000 visningar. Tydligen långt utanför Sveriges gränser, eftersom Unesco hörde av sig och ville göra en liknande inspelning i Syrien…

Och vi är också väldigt stolta över att ha bidragit till Göteborgs Stadsmissions lyckade resultat; Över 1 miljon kronor till ett nytt akutboende, vilket är en ökning av givandet med 45% jämfört med året innan.

Vinnarna i Guldnyckeln presenteras den 15 mars.

Mer information om tävlingen hittar du här – http://guldnyckeln.se

Om du inte sett filmen så hittar du den här: https://www.youtube.com/watch?v=7TxsCy99gos