2018-12-05

Reflektioner

Några tankar från David Stenberg, VD och Kundansvarig på Oddway….

Kommunikatören är död, länge leve kommunikatören!

Detta är något som slår mig ganska ofta, hur mycket dagens kommunikatörer konstant behöver lära om och lära nytt. För aldrig tidigare har det väl varit mer komplext att vara kommunikatör än idag. En hel del huvudbry blir det och Kotler kan kännas ganska långt borta när ens kollegor anser att man som kommunikatör borde ha givna svar på var i den digitala och analoga världen bolaget man arbetar på ska fokusera sina resurser. Är influencers rätt eller funkar fortfarande annonsen i GP. Är linjär TV död? Varför är det då så svårt att få reklamtid i vissa kanaler? Vad hände med vårt Twitterkonto? Snapchat, vad är det egentligen?

Och aldrig tidigare har det funnits så mycket byråer och konsulter med oändligt coola namn och med än mer oförståeliga erbjudanden. Där uttryck som Content is everything och att du måste tänka 360 grader inte är ovanliga. Mycket frågor blir det…men det finns en del hjälp att få i denna djungel. Min väg igenom djungel har blivit att lyssna på kloka människor som lyckats förklara sina teser på ett sätt så jag kan föra in det i vår eller våra kunder verksamheter. Oftast på ett seminarium eller via böcker och poddar. Här kommer några tips på det senare.

  • Kommunikationspodden med Max Landegård
  • Kommunikatörens nya roll – Sveriges Kommunikatörers Podd
  • Digital marknadsföring med Tony Hammarlund
  • Social By Default som drivs av Sarah Larsson Bernhardt och Deeped Niclas Strandh

Det är bara att söka på dessa i tex Podcaster.

Det är många byråer som arbetar hårt med att ligga långt fram i ny kunskap och testade erfarenheter i det som är nytt, att gå på deras seminarium eller prenumerera på deras nyhetsbrev är en bra källa till ny kunskap och inspiration. Jag kan bland annat rekommendera Stendahls digitala nyhetsbrev. Jag kan också rekommendera Handelskammarens seminarium som håller riktigt bra nivå (inte bara för att vi snart ska vara med där)

På Oddway har vi också bestämt oss för att vi ska bjuda på vår kunskap till alla som vill lyssna. För några veckor sedan talade jag för ett 30-tal företag i Borås och den 12:e december är det dags igen i Göteborg. Just nu är det 140 bokade och är det någon av våra kunder/vänner som vill haka på så får ni gärna säga till. Ämnet vi ska prata om tillsammans med Be Better Online är Digital Selling. Be Better Online pratar om hur du kan gräva där du står och maximera affären hos dina befintliga kunder med hjälp av kunddata och vi på Oddway kommer prata om hur din rörliga kommunikation får bäst effekt och skapar resultat beroende på var din målgrupp befinner sig på kundresan. Vi har ca 25 min var på oss att föra fram våra tankar så jag kan i alla fall garantera att det inte blir långtråkigt…

Maila mig eller den på Oddway som står dig närmast så fixar vi en biljett i den mån de finns kvar. Om inte ämnet eller dagen passar dig eller dina kollegor så skräddarsyr vi också seminarium inom film/rörlig kommunikation så säg bara till så anpassar vi ämnet efter era utmaningar och bokar en annan dag.

Till sist, kommunikatör är något fint och helt avgörande för bolags utveckling och människors möjlighet till arbete, glöm inte det, orka lära nytt!

 

Ta hand om er!